Resort financí nenavrhne další plošný odklad splátek úvěrů.

Vážení klienti, ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) po jednání s komerčními bankami a dalšími poskytovateli úvěrů nenavrhne další plošný odklad splátek úvěrů. Po jednání s Českou bankovní asociací (dále jen „ČBA") žurnalistům sdělila, že od komerčních bank dostala závazek individuálních řešení klientů, kteří se dostanou do problémů se splácením. Zákonný odklad, který platil od první vlny koronavirové krize, skončil právě včera v sobotu.

Úvěrové moratorium umožnilo dlužníkům z řad běžných spotřebitelů, podnikatelů a firem odložit splácení úvěrů a hypoték sjednaných před 26. březnem 2020, a to do konce července, nebo do konce října. Bylo závazné pro všechny banky a nebankovní poskytovatele úvěrů, klienti jej mohli využít dobrovolně. Banky po jarní první vlně pandemie přijaly na základě zákonného moratoria na splátky přes 400.000 žádostí o odklad splátek úvěrů, schválily jich 360.000. Od listopadu se tedy všichni, kdo o odklad splátek zažádali, vrátí k běžnému splácení. Podle bank se dosud vrátilo ke svému splácení 120.000 dlužníků. Většinou těch, kteří měli odklad na tři měsíce.

„Zástupci obchodních bank a nebankovních poskytovatelů mě ujistili, že budou klientům vycházet vstříc a zvolí pro ně řešení na míru, které bude v jejich situaci nejvhodnější. Na základě jejich příslibu v tuto chvíli nebudeme přistupovat k dalšímu plošnému moratoriu, situaci ale budeme bedlivě sledovat. Budeme dál pravidelně komunikovat s poskytovateli úvěrů i neziskovým sektorem, a jestliže by se situace na trhu změnila, budeme připraveni podniknout takové legislativní kroky, abychom ochránili občany před dluhovou pastí," konstatovala Schillerová. Podle údajů bank by mohlo mít problémy s obnovením splácení deset až 15 procent klientů, kteří využili dosavadní možnosti odkladu splátek. Většina klientů se ke splácení odložených úvěrů vrací bez problémů.

Banky sdružené v asociaci podniknou podle jejího prezidenta Tomáše Salomona všechny kroky, aby byl klientům nabídnut individuální přístup ve splácení jejich úvěrů. V případě odmítnutí žádostí o individuální přístup ve splácení se mohou klienti také obracet na ombudsmany svých bank, případně na Poradnu při finanční tísni, kterou banky zřídily. Banky prostřednictvím asociace už dříve vyjádřily ochotu pomoc klientům postiženým pandemií individuálně, ať už skrze odklady splátek, snížení měsíčních splátek či konsolidaci úvěrů.

Klienti nebankovních společností mohou své podněty či stížnosti ohledně sjednávání smluvních odkladů splátek úvěrů po konci moratoria směřovat na Českou leasingovou a finanční asociaci a Asociaci poskytovatelů nebankovních úvěrů (dále jen "APNÚ"). Tato sdružení budou situaci monitorovat ve spolupráci s neziskovými organizacemi Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni. „Společným zájmem zodpovědných poskytovatelů úvěrů je najít cestu, jak pomoci ohroženým klientům s hledáním řešení i bez státních zásahů. Je to efektivnější a rychlejší," doplnil a uzavřel výkonný ředitel APNÚ Aleš Janků.

 

Mgr. Petr Jezdinský, právník (s použitím ČTK)

Mgr. Jaroslav Oborný, realitní specialista

 

Aktuální články k výkupům nemovitostí

Výkup nemovitostí v Praze a blízkém okolíVýkup nemovitostí při nemožnosti splácet hypotékuVýkup nemovitostí v exekuciSlužby pro klientyGDPRPoučení pro spotřebitele
Top